Pagina's: [1] |   Omlaag

Auteur Topic: openstaande pagina in menubalk  (gelezen 1202 keer)

chris

• Nieuw lid
  • *
openstaande pagina in menubalk
« Gepost op: 26-11-2009, 15:50 »

hi Frances,

Veel met je boek in de weer geweest en nu is mijn site eindelijk af! Toch nog een paar vraagjes die ik niet op het web kan vinden en ook niet in je boek.

- Als je over de tekst in de menubalk gaat veranderd de kleur. Maar nu wil ik aangeven dat de koppeling hoort bij openstaande pagina. A:active werkt daarvoor niet, zeg je in je boek (blz 339). Hoe moet dit wel?
- Ik heb in de css bij img aangegeven dat alle figuren een wit randje krijgen. Voor een paar (bijv grijze vlakjes pagina gedenksieraden) wil ik dat niet. Hoe kan ik dit witte randje uitschakelen voor een beperkt aantal figuren? border="0" werkt niet..
- In de footer staan nog een paar links... In exporer staan ze mooi op de groene balk maar in firefox staan ze onder de balk en zie je ze daardoor niet. Hoe kan ik dit oplossen?

oja, url : www.grafkunstenaar.nl

Ik hoop dat je me kan helpen.

Alvast bedankt

Christine

Frances

• Beheerder
  • Junior lid
Re:openstaande pagina in menubalk
« Reactie #1 Gepost op: 27-11-2009, 11:39 »

Hallo Christine,

Een oplossing om de actieve link te markeren staat op pagina 338. Zoals het daar beschreven staat is dit vooral bedoeld voor een site die werkt met bijv. templates of zoals op jouw site, waar het menu is geplaatst vanuit de library. Het menu staat bij een dergelijk opbouw centraal op één plek in de root en is dus niet in iedere pagina afzonderlijk aan te passen in de HTML. Het lukt je dus niet om een link op één bepaalde pagina handmatig in de HTML een andere id te geven.

Aanvullend op de uitleg in het boek kan je ook ervoor kiezen om op iedere pagina de body een aparte id te geven, dan hoef je niet iedere pagina een aparte stylesheet te geven. In de bestaande stylesheet komt dan per link een bijbehorende CSS-regel te staan die er bijvoorbeeld zo uitziet:

#naambody li#naamlink a { color: #0F0; }

Op die manier kan je zorgen dat per pagina de link er anders uitziet.

Wat betreft het witte randje, ik zie dat de grijze blokjes allemaal wel een class hebben (waarom class, het is een specifieke naam zo te zien dan beter id), je kunt een CSS-regel maken die er zo uitziet:

.rechts4, .rechts5 { border: 0; }

Dat hoort te werken lijkt me.

Over de footer:
  • Waarom heeft deze een height? Beter hoogte laten bepalen door inhoud, zonodig met padding voor de tussenruimte.
  • De ul heeft een position: relative. Door te spelen met de waarde van top kan je de positie aanpassen. Je kunt ook een negatieve waarde gebruiken. Als je dat doet in de bestaande stylesheet zullen in IE daarna de links waarschijnlijk te hoog staan. Dit kan je vervolgens aanpassen met een conditional comment (pag. 122).

Succes!
Frances

chris

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27-11-2009, 13:15 »

Hoi Frances,

Bedankt voor je snelle antwoorden!
-De witte randjes verwijderen is nu wel gelukt maar dan komen de andere figuren niet meer mooi onder elkaar te staan, die randjes kosten natuurlijk ruimte. Heb geprobeerd de grijze vlakken iets groter te maken maar dat heeft geen effect.  Ik laat ze maar zo.
-De height voor de footer heb ik weg gehaald en nu is het opgelost.
-De actieve pagina markeren lukt nog niet. Je schrijft dat ik de body een id moet geven. Bijvoorbeeld <body id="pagina 5">
Hoe moet ik de link een id geven? Ik heb het geprobeerd in de library maar dat lukte niet.

moet dit dan in de css: #pagina 5 li#werkwijze a { color: #0F0; }

Wederom bedankt,

Christine

Frances

• Beheerder
  • Junior lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2009, 14:06 »

Hallo Christine,

Je kunt natuurlijk ook de kleur van de randen van die speciale blokjes simpelweg grijs maken... 8)
De begintag van de body wordt dan inderdaad bijv. <body id="pagina1"> let op, beter geen spaties in namen van kiezers.
Ik ga ervan uit dat het menu in de library staat, toch, bij jou? Dat kan je aanpassen in venster Library (dubbelklik erop, of potlood-ikoon onderin). Dan opent het menu in het documentvenster en kan je erin werken zoals je in ieder ander element kunt werken:
  • Geef in de HTML-code aan ieder list-item een id, bijv: <li id="linkeen">
  • Maak in de stylesheet voor nieuwe stijlregels aan, bijv: #pagina1 li#linkeen a { color: #C00; } en #pagina2 li#linktwee a { color: #C00; }
En sla je aanpassingen op.

Groetjes,
Frances

chris

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2009, 16:13 »

Het is allemaal gelukt! bedankt!

Christine
Pagina's: [1] |   Omhoog