Pagina's: [1] |   Omlaag

Auteur Topic: gebruik van combinatie element/klasse  (gelezen 340 keer)

Tony

• Nieuw lid
  • *
gebruik van combinatie element/klasse
« Gepost op: 11-02-2010, 13:58 »

Hoi Frances,

Op blz 155 staat een overzicht van mogelijkheden met klasse. Wanneer ik 3 tabellen heb dan geef ik b.v. 1 tabel een klasse. Ik noem de klasse .agenda
Ik zie ook table.agenda, de vraag die opkomt is, waarom zou ik dat doen. Betekent dat wanneer ik dat niet doe, dus alleen .agenda met eigenschappen, dat dit voor alle elementen in de tabel geldt (of wordt overerft), mits ik niet andere elementen een klasse heb gegeven met eigenschappen?

p.agenda geldt voor alle alineas met deze klasse, maar .agenda p is dan voor alle alineas die in een element staan met de klasse .agenda? Dan hoef je nie voor iedere alinea de klasse toe te wijzen, begrijp ik het zo goed?

BVD

Frances

• Beheerder
  • Junior lid
Re:gebruik van combinatie element/klasse
« Reactie #1 Gepost op: 13-02-2010, 13:33 »

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp maar het werkt zo:

• .agenda geldt voor alle elementen met de class agenda
  • table.agenda geldt alleen voor de tabel met de class agenda

Met deze werkwijze kan je jezelf tijd besparen en je stylesheet onnodige ruimte. Want table.agenda krijgt alleen de specifieke CSS voor de tabel en put tegelijk uit de meer algemenere bestemd voor andere elementen. Stel dat is niet aan de orde dan hoef je die scheiding uiteraard niet te maken en zou ik alleen werken met de minder specifieke dus .agenda.

Let op, .agenda p is iets anders, dit betreft alle elementen p die staan in een element met de klasse agenda. En inderdaad, met deze werkwijze hoef je slechts in de HTML aan de parent van p de class te geven en bespaar je op meerdere overbodige HTML-attributen (class="..) in de p's.
Zie ook je vraag over class aan ul ipv aan alle li's.
Pagina's: [1] |   Omhoog