Pagina's: [1] |   Omlaag

Auteur Topic: randen rondom menu-items  (gelezen 787 keer)

Rashnu

• Nieuw lid
  • *
randen rondom menu-items
« Gepost op: 22-03-2010, 15:40 »

Bij het doorwerken van hoofdstuk 12 viel het mij op dat de randen tussen de menu-items bij de binnenste items dubbel zo dik zijn (dat valt vooral op als je een wat dikkere rand (2 of 3 px) gebruikt). Dat vind ik niet mooi. Ik heb het bij oef 12.1 met enig kunst- en vliegwerk opgelost door de border-left bij  #navigatie li a weg te halen, en een aparte kiezer #navigatie #linker_menu_item {border-left: 2px solid #900;} te maken, en dan de id linker_menu_item toe te kennen aan de li van het meest linker menu-item in de html.  Is daar niet een betere oplossing voor?
Voor het verticale menu werkt het analoog met het bovenste_menu_item en de border-top.
Maar zodra je met uitklapmenu's gaat werken wordt het nog lastiger, want dan heb zowel met horizontale en verticale menu's te doen, ook al krijg ik het wel voor elkaar.
Of deze aanpak ook zal werken bij menu's van 3 of 4 niveau's diep weet ik niet. In ieder geval zal ik dan niet met unieke id's maar met klassen moeten gaan werken.
Ik zou trouwens ueberhaupt wel een voorbeeld van code voor een menu met 3 en 4 niveau's willen zien.

Verder vroeg ik me af bij oef 12.2 of voor het vertikale menu de Display:Block nog wel nodig is. Zonder dat komt de rand er ook goed omheen.

Frances

• Beheerder
  • Junior lid
Re: randen rondom menu-items
« Reactie #1 Gepost op: 22-03-2010, 16:03 »

Hoi Rashnu,

Onder Tips en Aanvullingen staat een verder uitgewerkt menu waarin de dubbele randen zijn opgelost: http://www.waalweb.nl/boek/tips-aanvullingen/oef12-uitklap-vervolg.html

De display: block is nodig voor de link zodat je deze de volledige breedte kan geven (ipv de breedte volgens de inhoud zoals een inline element dat doet) en als nodig ook eenheight kan geven (kan niet bij een inline element).

En ja, een uitklapmenu met meerdere niveaus... als je het principe snapt kan je het in principe ook toepassen op eventueel volgende niveaus. Ik probeer ze overigens te vermijden als het kan, omdat in de praktijk door ruimtegebrek en browserverschillen er vaak nog iets meer bij komt kijken. Dat kan je zien op http://www.rocasabedrijfsopleidingen.nl/ waar we met javascript de details hebben rechtgestreken.

Frances
Pagina's: [1] |   Omhoog