Pagina's: [1] |   Omlaag

Auteur Topic: onverklaarbare lege regel bij gebruik van Dreamweaver template  (gelezen 947 keer)

Rashnu

• Nieuw lid
  • *

Bij de oefening van p.190 om de drie lijsten naast elkaar te krijgen ben ik uitgegaan van de standaard HTML/CSS documenten uit 9.4 dwlayout (dus de templates uit Dreamweaver).
Ik begrijp alleen niet waarom de clearfloat class nodig is, die vervolgens aan een soort van dummy element 
<br class="clearfloat" />
wordt toegewezen. Dit leidt bij mij tot een stukje wit tussen de onderkant van de drie kolommen en de footer daaronder, dat ik dan op geen enkele manier meer weg kan krijgen, tenzij ik de <br/> er helemaal uit gooi. (Een lege regel met een font-size van 1 px en een line-height van 0 zou toch geen ruimte moeten innemen?)
Uiteindelijk heb ik op dat punt maar een dummy element <span> (ipv de <br/>) opgenomen om die klasse aan te koppelen. Zie bijlagen.
Maar zonder die klasse gaat het ook wel, want als ik de clear: both; rechtstreeks bij de  #footer zelf opneem gaat het ook goed, dus ik begrijp niet waarvoor ik die clearfloat class dan zo nodig is.
Zie het commentaar in de code.

Frances

• Beheerder
  • Junior lid
Re: onverklaarbare lege regel bij gebruik van Dreamweaver template
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2010, 17:46 »

Ik ben het helemaal met je eens, overbodig die br-tag (of het span-element), als je de footer een clear: both geeft maakt die een eind aan de floats van de eerdere elementen. Dus witruimte maar even laten?

Ik vind het sowieso niet zo'n goede oplossing, een br-tag gebruik je volgens de semantiek niet vaak, eigenlijk alleen in een gedicht of aanverwante en in element address. Maar daar heeft het dan wel semantische waarde, het geeft de regeleindes aan van de gedichtregels. Een div-element heeft semantisch geen enkele waarde dus zou mijn voorkeur hebben als je een extra element nodig hebt voor een clear (want vormgeving voor beeldscherm).
« Laatste verandering: 27-03-2010, 17:54 door Frances »
Pagina's: [1] |   Omhoog