Pagina's: [1] |   Omlaag

Auteur Topic: oef. 9.3 lukt niet  (gelezen 973 keer)

Rashnu

• Nieuw lid
  • *
oef. 9.3 lukt niet
« Gepost op: 29-03-2010, 14:22 »

Als ik uitga van oef. 9.1, en dan niet anders wijzig dan alle maten in px om te rekenen naar em (door 16 delen), dan sluiten de drie kolommen opeens niet meer op elkaar aan, en ontstaat er witruimte tussenin. De linker is wat smaller, en de rechter is zelfs een heel stuk smaller geworden, terwijl ze beide toch dezelfde breedte van 12.5em (oorspronkelijk dus 200 px) hebben. De middelste kolom houdt wel dezelfde breedte. Wat is hiervoor de verklaring? En hoe los ik dit op (anders dan door net zo lang te klooien met de maten totdat het weer op elkaar aansluit) ?

Rashnu

• Nieuw lid
  • *
Re: oef. 9.3 lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 29-03-2010, 17:18 »

O, ik zie het al. Het komt door de verschillende font sizes die ik had gebruikt. Voor links had ik font-size: small gebruikt, en voor rechts x-small, waardoor de boxen eromheen natuurlijk ook smaller worden, want die worden nu in em opgegeven. Maar zelfs als ik de font sizes allemaal in procenten opgeef (voor kolmidden 100%, voor kollinks 90%, en voor kolrechts 80%), en ik alle maatjes keurig omreken en schaal (d.w.z. voor links nog eens x 1/0.9 en voor rechts x 1/0.8 erbij)  dan klopt het nog niet.

2. Wat heeft nu de voorkeur om kolommen te realiseren? Werken met float zoals in opg. 9 of met absolute en relative positions, zoals in opg. 13 ?

3. Kun je niet een voorbeeld van oef. 9.3 neerzetten met drie verschillende afbeeldingen als achtergrond voor de drie kolommen die meerekken ? Ik krijg het absoluut niet voor elkaar.
Zelfs met maar 1 plaatje voor het geheel gaat het niet goed, want zodra ik de half doorschijnende groene achtergrondkleur uit H. 13 voor de middenkolom toevoeg valt het plaatje daaronder dan opeens weer weg.

Frances

• Beheerder
  • Junior lid
Re: oef. 9.3 lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2010, 17:03 »

Sowieso raad ik je aan om de font-size in procenten in te geven. In sommige browsers geeft het problemen als je zowel font-size als afmetingen ingeeft in ems. Als je kiest voor small em x-small dan laat je het over aan de browser, wat die daaronder verstaat. Dat is niet handig.

Als je gaat layouten begin je met float en haal je pas absoluut positioneren uit de kast als het nodig is, eerder niet. Is mijn advies.

Bedoel je dat je in de middenkolom meerdere achtergrondplaatjes probeert toe te voegen? Ik zou je voorbeeld moeten zien. Maar kijk eens wat er gebeurt als je mijn voorbeeld gebruikt, http://www.waalweb.nl/boek/oefeningen/oef9-elastic.html, dus het door mijzelf gemaakte voorbeeld, en dan de kolommen daarin voorziet van jouw achtergrondafbeeldingen.
« Laatste verandering: 30-03-2010, 17:05 door Frances »
Pagina's: [1] |   Omhoog